• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Geen toegang meer tot de cloud – klanten en aanbieder verrast

Het draait om werkende contactgegevens

19-07-2023
contact
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Een aanbieder van clouddiensten staakt per eind juni in twee regio’s en is verrast over het grote aantal boze klanten. Hij had deze stap al maanden terug aangekondigd, waarom dan al die ophef? Dit is echt gebeurd en het onderstreept maar weer eens dat communiceren lastiger is dan je denkt.

Staken dienstverlening

contactHet bedrijf Influxdata besluit begin dit jaar dat het niet gaat lukken in België en Australië uit de kosten te komen. Zonder zicht op winst is er maar een oplossing mogelijk, de dienstverlening te staken. Dat is in het geval van een internationale clouddienst makkelijk, gewoon zorgen dat die niet meer vanuit cloudzones in deze twee landen wordt aangeboden.

Klanten benaderen

Over het besluit en het proces dat gaat volgen hebben de Belgische klanten in februari, april en mei een mail ontvangen. Klanten waarvan meer contactgegevens bekend waren zijn ook op andere manieren benaderd. Zo te zien heeft de Influxdata dus echt wel een serieuze inspanning geleverd om de klanten wakker te schudden.

Het is in België schijnbaar niet voldoende geweest. Per 1 juli komen er klachten van klanten en de lokale tech pers duikt op het onderwerp. Met een extra inspanning draait Influxdata het besluit gedeeltelijk terug. Data van de laatste 100 dagen komt beschikbaar en de klagers kunnen zo in ieder geval een deel van de schade herstellen, lees data naar een andere omgeving migreren.

Wie is er tekortgeschoten?

De vraag is wat hier precies mis is gegaan en daarna wie er tekort geschoten is. Dat klanten onaangenaam verrast waren is deel te begrijpen, maar het komt wel erg vreemd over dan bepaalde mails drie maanden lang niet zijn gezien. Dit komt van de kant van de gebruikers gewoon niet professioneel over.

Dat Influxdata expliciet aangeeft dat het – waar mogelijk – ook op andere manieren contact heeft gezocht met de klanten is een indicatie van de echte oorzaak. Je gaat je zelfs afvragen hoe het mogelijk is geweest dat facturatie al die tijd is goed gegaan.

Correcte contactgegevens

Een cloudpartij, ISV, MSP of IT dienstverlener heeft in tegenstelling tot een bank niet de plicht zijn klanten door te lichten en zorg te dragen voor actuele en correcte contactgegevens. Toch had iets meer nauwkeurigheid hier een hoop ellende kunnen voorkomen. Niet alleen hier, lezers van ITchannelPRO weten wellicht dat organisaties als DIVD hier regelmatig hebben opgeroepen te zorgen voor werkende contactadressen.

Als een aanbieder zijn klanten niet kan contacteren om het beëindigen van een dienst bekend te maken, dan lukt dat ook niet op het moment dat je netwerk en infra zichtbaar misbruikt wordt door cybercriminelen.

Tags: clouddienstencontinuïteitsecurity

GerelateerdeBerichten

cloud

Wie kan zich de cloud nog veroorloven

2025/07/23

Jaarbeurs/Cybersec Netherlands en LuteijnMedia slaan de handen ineen

2025/07/22
Volgend bericht
IoT

Telenor IoT en Verizon Business werken samen bij IoT-diensten

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon